En riktigt snygg bilverkstad!

"Serviceverkstan är en del av hela kundupplevelsen"

– Philip - Servicechef på Bilia

En bilhall förväntas vara ren och snygg. Hos Bilia gäller samma sak i serviceverkstan! 

Städningen i våra ytor blir lika viktigt som för våra serviceuppdrag kundernas bilar. 
En kund förväntar sig att det är ordning och reda, rent och snyggt när dom kommer med sina bilar. Ingen kund vill lämna in sin bil om det är till en smutsig miljö, då kommer man helt enkelt inte tillbaka säger Philip som är servicechef på Bilia. En bilhall för försäljning och en verkstad för reparationer är lika viktiga på ett sätt. Det är en del av hela kundupplevelsen av affären och den vill man ska vara så stark och tydlig som det bara går.

Kunden har tillträde till allt och så ska det vara 

Hos Bilia har kunden inte bara tillträde till en servicemottagning eller till bilhallen för försäljning. Nej, här får kunden även besöka platsen där bilen ska lagas eller servas. En personlig servicetekniker tar emot och hjälper våra kunder med allt efter kunden har köpt en bil av oss. Vi tycker att det är viktigt med den personliga relationen mellan vår serviceorganisation och kunden - säger Philip.  På Bilia Norr i Solna gör man ungefär 14000 service ärenden varje år. Det finns 44 serviceplatser och en personlig servicetekniker på varje plats. Då gäller det att allt fungerar.

Första gången kunden kommer får man en servicecoach, idag har Bilia fyra stycken coacher som hjälper kunden första gången
Deras uppgift är att se till att kunderna får rätt hjälp första gången och får sin personliga servicetekniker men också att supporta alla teknikerna med vad som behövs för såväl trivsel som med utbildning och support. 

Bilia Service verkstad

"Våra tekniker sköter kontakten med kunden själva"

– Kundrelationen är viktig för oss

Våra tekniker har nästan som sin egen verkstad

På Bilia tror vi på konceptet med att kunden kan boka direkt med din tekniker via Webb, telefon, eller mail. Alla tekniker har en egen bokningshink och följer upp sina egna kunder efter 11 månader sedan senaste servicebesöket. Varje tekniker har en dialog med kunden om vad ska fixas och ger kunden underlag för kostnader och tidsbokning. Det är nästan som om att varje tekniker har en egen verkstad. 

Vår personal kör även städmaskinerna 

Det måste vara rent och snyggt för det är det som kunden förväntar sig vid besöket. Alla våra tekniker har fått en utbildning och en genomgång av städmaskinerna och det är även serviceteknikerna som själva kör städmaskinerna. Rutinen är att man städar med jämna mellanrum sin egen arbetsplats efter serviceuppdragen. Även den dagliga tillsynen av städmaskinerna förväntas av våra servicetekniker.

Städmaskinerna som löser uppgifterna 

Sex stycken städmaskiner står redo i lokalen hos Bilia. Alla är utplacerade i lokalen med god närhet för alla tekniker. Alla städmaskiner har ett funktionsavtal där Hako sköter allt med service och reservdelar. Rutinerna är att Hako besöker Bilia en gång i månaden för service och underhåll.

På Bilia Norr i Solna finns det fem stycken Hako Scubmaster B45 och en Hako Scrumaster B120 för de större ytorna. 

Bilia Service

"Har ni fler servicetekniker som Daniel kan inget bli bättre"

– Philip, Servicechef hos Bilia

Viktigt med miljöarbetet på Bilia 

För Bilia är miljöarbetet otroligt viktigt då man hanterar oljor, smörjmedel och andra vätskor dagligen i sin verksamhet. Allt måste tas om hand på bästa sätt. Så gäller även allt skurvattnet som finns i städmaskinerna. Det har vi löst genom att skurvattnet pumpas ur städmaskinen till en stor tank som rymmer 1500 liter som sedan Ragnsells kommer och tömmer varje vecka. 

Vi avslutar mötet med att fråga

Vad kan bli bättre med samarbetet mellan Hako och Bilia? 

Philip ger extra mycket beröm till Hakos servicetekniker Daniel. Han ringer alltid när han ska komma, meddelar vad han gjort och säger till när han lämnar. Det är så det måste vara. Det är precis likadant med våra egna servicetekniker och det är så vi vill att våra kunder ska känna efteråt.

Har ni bara fler servicetekniker som Daniel Dobrowolski då kan inget bli bättre - avslutar Philip.

SÅ BLIR DU ETT PROFFS PÅ SNYGGA YTOR

Ta kontakt redan idag – för företag kan vi komma ut till er för en maskindemo i verklig miljö! Upptäck själv vårt proffssortiment av SkurmaskinerSopmaskiner, DammsugareMattvättmaskinerRobotstäd och mycket mer!

Är du osäker på vad som passar dig så kan du kontakta våra specialister för att snabbt och enkelt få en kostnadsfri rådgivning kring hur du kan göra dina offentliga eller kommersiella ytor proffsigt snygga!

Vi älskar snygga ytor och det tror vi att både du och dina kunder också gör!

 

Läs även