Här är det tystare än någonsin!
På Hovdestalunds kyrkogård är det normalt lugnt och stilla. Nu är det tystare än någonsin, eftersom robotgräsklippare har tagit över en stor del av gräsklippningen. Och om det är något robotgräsklippare är kända för, så är det att vara tysta. En annan intressant effekt av att ha robotklippare på området är att många besökare stannar upp och tittar när robotarna kör omkring. Det är på något sätt väldigt fint – säger Patrik Börjesson.
“På sikt vill vi sälja klippt gräs istället för att sälja maskiner”
– Eilert Bye, försäljningschef på Hako
Våra nya arbetskamrater behöver varken glass eller lönesamtal
Till en början var vi kanske lite konservativa och höll fast vid traditionella metoder för grönyteskötsel. Personalen var till en början skeptisk till att införa gräsklipparrobotar och uttryckte farhågor om att "de kommer ta våra jobb". Idag är inställningen helt annorlunda och enbart positiv. Genom att automatisera grönyteskötseln kan vi höja kvaliteten och lägga mer tid på andra uppgifter.
Vi märker tydligt att vi sparar tid och kan fokusera på andra ytor. Dessutom är det svårt att hitta personal som vill sitta på en klippare hela dagarna – säger Patrik Börjesson.
Utvecklingen har minst sagt gått framåt
Den första gräsklipparen uppfanns 1830 av Edwin Budding, en ingenjör från England. Gräsklipparen bestod av en cylinder med roterande blad som klippte gräset när maskinen sköts framåt, vilket blev en banbrytande innovation inom park- och trädgårdsskötsel. Denna första modell var tung och krävde två personer för att dras fram, men med tiden förbättrades designen, och gräsklippare blev mer tillgängliga och praktiska.
Att klippa gräset på Hovdestalunds kyrkogård började man med först på 1950-talet. Tidigare hade många kyrkogårdar en mer vild och naturlig utformning där gräs och växtlighet tilläts växa fritt. Kyrkogårdar sågs ofta som heliga platser, och vården av gravarna handlade mest om att hålla dem fria från ogräs och skräp snarare än att klippa gräset.
Idag är det automatisering som gäller, och robotar sköter gräsklippningen på flera av våra ytor. Vi håller oss uppdaterade med den senaste utvecklingen och strävar efter att vara i framkant. Jag läser mycket, både i fackpress och i olika internationella nätgrupper i Tyskland och Holland, där vi diskuterar utvecklingen inom robotisering, näring, bevattning och AI inom grönyteskötsel – säger Patrik.
Wiper K - RTK AWD
- Robotgräsklippare
- Klippkapacitet - 10 000 kvm
- 8 klippområden
- 36 cm klippbredd
Toro Haven VM125
- Autonom robotgräsklippare
- Klippkapacitet - 5000 kvm
- Inga begränsningskablar
- Flera klippområden
Wiper Premium P 70 S
- Robotgräsklippare, stora ytor
- 7 timmars klipptid
- Tyst borstlös motor
- 36 cm klippbredd, 24-64 klipphöjd
- 8 klippzoner
Gräskvaliteten har blivit avsevärt bättre
Kvaliteten på våra gräsmattor har förbättrats avsevärt tack vare att robotarna klipper gräset så fint och tunt att det fungerar som näring direkt. När gräset är kortklippt går det snabbare för det klippta gräset att förmultna, vilket gör att jorden lättare kan tillgodogöra sig näringen. En positiv effekt av detta är att vi har slutat använda gödsel.
Här behöver inte en boll rulla åtta meter!
Vi är väldigt nöjda med resultatet av robotklippningen och har alltid fina, välklippta ytor. Vi planerar också att dra ner på klippningen på vissa ytor för att skapa ängar eller områden med högre gräs. Detta görs både av miljömässiga skäl och för att främja biologisk mångfald. Dessutom har vi inga ytor där en boll måste kunna rulla långt och rakt – säger Patrik.
Vi har egentligen för lite robotar!
Inom vår kyrkogårdsförvaltning sköter vi och tar hand om 23 kyrkogårdar och allt utgår ifrån Hovdestalund. Här lägger vi framtidsstrategier och all planering av underhåll av våra områden. Robotiseringen passar väl in i vår framtid då vår strategi och miljöprofil innebär att vi ska vara helt fossilfria 2033 inom kyrkan, så miljöaspekten är viktigt för Hovdestalund.
Ett samarbete som ger mersmak
Vi var tidiga med att testa gräsklipparrobotar och kan nästan ses som pionjärer på området. Vi ville ha en smidig lösning som fungerade, och det var viktigt för oss att ha en kunnig partner som vi kan ställa höga krav på – säger Patrik. En nära och flexibel relation med leverantören är avgörande för oss, och vi vill inte vänta veckor på service. Hako tog helhetsansvaret för installation och service, och det blev en lärorik process för båda parter.
På Hako vill vi tänka annorlunda
På sikt vill vi sälja klippt gräs istället för att sälja maskiner – säger Eilert Bye, försäljningschef på Hako. Fler behöver börja sälja kunskap istället för maskiner. Egentligen spelar det ingen roll om det är en robot, så länge det är en lösning som passar kunden bäst. Och vi ser att robotarna gör ett väldigt bra jobb – avslutar Eilert.
Dom lever sitt egna liv och är lite roliga att titta på.
Lite roligt att man alltid ska namnge gräsklipparrobotarna, Inte namnger man som stora klipparna. Men ett trevlig inslag på vår kyrkogård är robotar i alla fall. Som avslutning säger Patrik - Önskvärt vore att vi kunde få andra chassin på robotarna eller åtminstone lackade och snygga så dom passar i vår miljö.
Vill du veta mer om robotisering, autonoma maskiner och helektriska maskinparker?
Är du osäker på vad som passar dig så kontakta våra specialister för att snabbt och enkelt få en kostnadsfri rådgivning kring hur du kan utveckla er maskinpark.