Extremt höga krav i Nordens största köpcentrum
Inget köpcentrum i Norden är större och mer exklusivt än Mall of Scandinavia. Ingen annanstans ställer fastighetsägaren så höga krav på städning och rengöring som här. Från första stund har det varit upp till bevis för Hako och och städentreprenören Di-er.
Investeringen har kostat omkring sex miljarder kronor enligt ägaren Unibail-Rodamco och försäljningen väntas uppgå till fyra miljarder om året. Mall of Scandinavia är lika mycket ett upplevelsecentrum som en handelsplats. Sedan det invigdes 2015 har det varit ett av de största besöksmålen i Sverige. Framför allt sommartid väller besökarna in, och när det spelas matcher och arrangeras event på grannen Friends Arena är det ännu mer påställt, inte minst i centrets restauranger.
Av allt detta märks inte minsta spår den här morgonen.
Att besöka ett köpcentrum före öppning är närmast en absurd känsla. Kontrasten mellan det höga tempot när tusentals människor rör sig som myror i en myrstack och lugnet när inte en enda besökare har kommit in genom entréerna är högst påtaglig. Det enda ljud som bryter tystnaden är städmaskinen som polerar golvet till fulländning. Några veckor efter vårt besök ska representanter till ägarna av Mall of Scandinavia komma på besök och redan nu har arbetet påbörjats för att göra centret så rent och glänsande att det inte ska finnas något att anmärka på.
Perfektion är vardagsmat
För Jonas Melander, städsäljare på Hako, och Tommy Söderberg Hadjacos, ansvarig för storkunder på Di-er, är inte städningens omfattning och resultat avhängigt av om det kommer exklusiva besökare eller inte. De vet vad kunden kräver, oavsett dag, oavsett årstid.
– Perfektion är det som gäller, säger Tommy. Mall of Scandinavia är ägarens flaggskepp i Europa, det är bara top of the line som räknas. Därför ställs det extremt höga krav.
Familjeföretaget Di-er har haft ansvaret för städning av inomhus- och utomhusmiljö samt garage i den enorma gallerian sedan mars 2017. Samarbetet mellan Hako och Di-er har pågått i snart 15 år och Hakos maskiner används även i andra större gallerior i Stockholm, som Farsta, Sickla och Solna, där Di-er är entreprenör.
Jonas är en av Hakos många experter på städning. Han betonar vikten av att komma in tidigt inför en affär. Mall of Scandinavia är inget undantag
– Tillsammans med Di-er gjorde vi en kalkyl som grundade sig på vilka maskiner som behövdes för att få ett optimalt resultat. Där efter blev det, som alltid, en förhandling med kunden där vi kom fram till en lösning som är anpassad efter just det här centret.
”Vi levererar en funktion”
Maskinparken i Mall of Scandinavia består avfyra åkbara städmaskiner, varav två-tre 310:or med en meters skurbredd. Lägg därtill ett stort antal dammsugare, singelskurare, våtskurare och en sopmaskin. Plus tre Citymaster som sköter städningen i gallerians garage, som upptar fyra av byggnadens sju våningar. Totalt omfattar entreprenaden drygt 300 000 kvadratmeter.
– Varje maskin har sin unika roll. En polermaskin, till exempel, ska gå där slitaget är stort, säger Jonas och tillägger:
– Egentligen är maskinen en bisak i det stora hela. Den ska utföra ett jobb, en funktion. Vi levererar ett paket som säkerställer den funktionen, ett paket som även innehåller service, utbildning och annat. Vi har till exempel en servicetekniker, John Sålborg på plats heltid. Han känner driftledningen i gallerian. Tack vare honom kan vi erbjuda en nära och snabb service. 99 procent av all service sker på plats via funktionsavtal, det är bara när det krävs mer omfattande service som vi tar en maskin till vår verkstad.
Funktionsavtal ger flexibilitet
Hako och Di-er har ett funktionsavtal på maskinparken.
– Det är mer flexibelt och innebär att vi kan byta maskin inom samma avtal. Och när en ny maskin ska gå i drift kör vi utbildning, intrimning och ser till så att maskinen fungerar effektivt från start.
All daglig städning sker under tidig morgon, medan garagestädningen sker nattetid.
– Det innebär att vi har tung bemanning morgontid. Då jobbar oftast ett tiotal personer, som alla har utbildning på samtliga maskiner, förklarar Tommy Söderberg Hadjacos.
Varje vecka sker avstämning med driftledningen i gallerian.
– Kunden är starkt involverad i städningen och har ett eget kvalitetssystem för till exempel glanstal. Det gäller att vi hela tiden använder rätt maskin, rätt vatten och rätt rondeller. Olika rondeller ger olika effekt och olika glanstal. Slutkunden ställer höga krav även på butikerna, som inte ingår i vårt uppdrag. Varje dag är det rondering med driftledning, floor manager och servicepersonal, säger Jonas.
Extremt rent stärker varumärket
Att det alltid är extremt rent symboliserar både städkvaliteten och kvaliteten på gallerian som helhet, något som stärker varumärket Mall of Scandinavia.
– Många tror att städ är lätt, men det är inte bara att städa. Varje objekt är på många sätt unikt. Och när man väljer samarbetspartner är kvalitetstänkandet, kompetens och serviceorganisation lika viktigt som maskinen i sig, säger Tommy och tillägger.
– Tillsammans med Hako har vi hittat en metod som fungerar. Vi har ett bra samarbete och litar på varandra. Och deras maskiner, ja, dom bara går och går.
Från Vänster, Tommy Söderberg Hadjacos – Di-er, Jonas Melander – Kundansvarig Hako, John Sålborg – Servicetekniker Hako
Mall of Scandinavia
Mall of Scandinavia ligger i Arenastaden i Solna sju minuter från Stockholm city. Centrumet invigdes den 12 november 2015 och erbjuder en unik kombination av internationella och exklusiva varumärken, matupplevelser och underhållning. Här finns 224 butiker och 20 restauranger, fördelade på 101,048 m2uthyrningsbar yta. I gallerians garage finns cirka 4 000 p-platser. I Mall of Scandinavia finns även ett serviceutbud utöver det vanliga, bland annat nyheten Click & Services, en lounge där e-handeln möter den fysiska shoppingupplevelsen. Cirka 12 000-13 000 människor beräknas arbeta intill anläggningen, där bland annat SEB, Vattenfall, Telia och Svenska Spel har kontor.
Mall of Scandinavia ägs av Unibail-Rodamco, Europas ledande börsnoterade kommersiella fastighetsbolag. Bolaget är specialiserat på köpcentrum i europeiska huvudstäder, på kontor i Paris och i konventions- och utställningscenter i Paris. Koncernens portfölj värderades till 40,5 miljarder euro den 31 december 2016.